California

De smaak van avontuur.

California

De smaak van avontuur.

Twee Belgen, een T2 van 1972 en een waanzinnig project: een reis rond de Wereld met een VW Combi. Ze hebben hun busje « Antsyvan » gedoopt, naar het Engelse woord « antsy », wat « ontstuimig » betekent. Het reisverhaal van een ongelooflijk avontuur…

Twee Belgen, een T2 van 1972 en een waanzinnig project: een reis rond de Wereld met een VW Combi. Ze hebben hun busje « Antsyvan » gedoopt, naar het Engelse woord « antsy », wat « ontstuimig » betekent. Het reisverhaal van een ongelooflijk avontuur…

Het was op een avond in juni 2015 dat we besloten om te vertrekken.
legt Alison Avanzini uit

"Samen met mijn vriend Martin, die weg is van klassieke Volkswagens, kochten we een T2 uit 1972. Na een lange voorbereiding zijn we samen met onze Bulli ingescheept in de haven van Antwerpen, richting Montevideo, Uruguay. "Van daar reisde het duo door naar Argentinië om er de beroemde Iguaçu-watervallen aan de Braziliaanse grens te ontdekken. De volgende etappe voerde hen naar Paraguay, wild, authentiek en vooral ver van de toeristische drukte. Na een korte rustpauze trokken ze verder naar de Andes Cordillera en vervolgens naar Chili, waarbij ze over bergpassen reden op meer dan 5.000 m boven zeeniveau. De Combi werd zwaar op de proef gesteld, maar gaf nooit op.

Magie

Nadat ze enkele dagen door een landschap trokken dat de ‘Far West’-waardig was, reed de Volkswagen Combi van onze twee Belgische avonturiers door het prachtige Salar d'Uyuni, in Bolivië. "We volgden ons eigen ritme om dit oogverblindende en onmetelijke landschap aan ons te laten voorbijschuiven, hier voelde je je pas echt klein".  Na de droogte van Bolivia was het tijd voor de groenere landschappen van Peru. Eerst het Titicacameer, dan Cuzco, Matchu Picchu en Nazca, voor we koers zetten naar Ecuador. "Ik herinner me onze eerste nacht in deze weelderige jungle", weet Alison. "We werden omringd door vuurvliegjes, pure magie".

Wanneer de T2 over de grens met Colombia reed, stonden er al 10.000 km extra op de teller. Op de boot naar Panama en Midden-Amerika kreeg hij een rustpauze en startte een volgend hoofdstuk van de reis. De route ging van Costa Rica, Nicaragua, Honduras, El Salvador, over Guatemala en vervolgens Mexico van zuid naar noord met als doel Baja California, begrensd door de wilde en grotendeels onbewoonde Zee van Cortes. De volgende halte waren de Verenigde Staten, via Californië naar de nationale parken over de beroemde Route 66.

Onwaarschijnlijk contrast

Na een medische onderbreking die hen dwong om voor enkele weken naar huis terug te keren, pikten Alison en Martin de draad van hun reis terug op in Canada. Ze kozen voor de buitenlucht van de Rocky Mountains. Wanneer ze Vancouver achter zich lieten, schoven de mooiste landschappen aan de avonturiers voorbij. Binnen de kortste keren maken gletsjers, heldere meren en elanden plaats voor brede vlaktes die haast woestijnvlakten leken: de badlands.

Het contrast kon niet groter zijn. Het deed hen bijna vergeten dat de winter er aan kwam, tot een sneeuwstorm dit plots duidelijk maakte aan de rand van Mount Riding National Park. In tussentijd zagen Alison en Martin bizons en zelfs een beer rustig aan de kant van de weg zitten. Bij het naderen van Toronto zou het pas echt koud worden, maar in deze laatste etappe van hun Canadese trip, was nog een tussenstop voorzien bij de familie van Martin in Quebec. Ondertussen werd de Combi alvast naar Azië verscheept…

Iedereen verrast

Na enkele weken van overleg en voorbereiding werd besloten dat het Aziatische luik van de roadtrip met Anstyvan in Cambodja zou starten... na een zeetocht van 35 dagen. Het leek wel een eindeloze periode maar Alison en Martin namen de gelegenheid te baat om met de rugzak door Thailand te trekken. Eens over de grens, en nadat de talloze formaliteiten waren afgehandeld, mochten ze eindelijk hun blauwe Combi uit de container halen.

"Toen de containerdeuren openzwaaiden, werden we meteen omringd door nieuwsgierige mensen. Terwijl Martin een kleine inspectie deed voor hij de motor startte, waren er heel wat bewonderende blikken wanneer de motorkap werd geopend. Sommigen poseerden zelfs voor een foto naast het busje, anderen probeerden onze voornamen te ontcijferen die op de neus van het busje stonden geschreven. Dit was slechts de eerste van een reeks verbazingwekkende reacties in Zuidoost-Azië", vervolgt Alison.

Tarantula's en NGO's

Ze startten in de noordelijke steden Kep en Kampot, waar de reizigers werden getrakteerd op heerlijke lokale specialiteiten zoals verse krab gevuld met peper. Van daaruit ging het naar Siem Reap, waar het VW-busje met de nodige egards werd ontvangen door de plaatselijke politie. Op die manier konden Alison en Martin de schitterende tempel van Angkor Wat op een bijzondere manier ontdekken voor ze van de overige plaatselijke lekkernijen zoals gewokte schorpioen, samossas van tarantula, gebakken zijderupsen en mieren mochten proeven.

De volgende halte werd Laos. Dankzij de gastvrijheid van de lokale bevolking en de efficiëntie van de plaatselijke ambassades kregen ze al na enkele dagen Chinese en Mongoolse visa te pakken die cruciaal zouden zijn voor het verdere verloop van hun reis. Ze kregen eveneens de mogelijkheid om Antsyvan een grondige inspectiebeurt te geven dankzij een vriendelijke Canadese expat. Maar voor de avonturiers hun reis verderzetten, investeerden ze twee weken van hun tijd in SAE LAO, een NGO die onderwijs organiseert voor tweehonderd kinderen uit de dorpen rond Nathong. Laos zal altijd een mooie herinnering blijven voor Alison en Martin. De route ging verder naar China en ze legden ruim 6.000 kilometer af op 20 dagen. Van daaruit reden ze door richting Mongolië waar de Combi het zwaar te verduren kreeg. In Ulan Bator moet Martin de motor demonteren om de oliekoeler en de afdichtingen te vervangen. Ze vervolgden hun reis naar het Baikalmeer (in Rusland) waar het stilaan begon te dooien. Onderweg naar Rusland maakten ze nog een ommetje via Kazachstan.

De terugreis naar Europa zou per boot verlopen, aan boord van de Prinses Anastasia die aanmeerde in Talinn (Estland). Het duo volgde de Zweedse kust, maar wanneer ze Stockholm naderden, begaf de motor van de Bulli het. Hij werd vervangen door een donorblok uit een Kever waarop Martin de specifieke T2-elementen zou overbouwen.

Twee dagen later werd de Combi andermaal ingescheept op weg naar Duitsland en van daaruit voerde de laatste etappe naar België, na een reis van 47.500 kilometer die langs 26 landen kwam en 14 maanden duurde.

Met dank aan de VW Classics Club!

Deze route van duizenden kilometers heeft andermaal de betrouwbaarheid en de degelijkheid van de Combi bewezen, ondanks enkele kleine pannes: het pompje van de watertank dat barstte tijdens de overtocht op de boot of de steunen van de dakdrager die in Cambodja werden hersteld. Het grootste probleem was echter een olielek in China. Dit herstelling werd mogelijk met de hulp van de Belgische VW Classics Club, die een gloednieuwe oliekoeler verzond naar Ulan Bator, de hoofdstad van Mongolië.

Uw browser blijkt niet up-to-date te zijn.

Het kan zijn dat onze website hierdoor niet optimaal werkt.
We raden u een update van uw webbrowser aan!

De nieuwste versie staat telkens en overal garant voor een goede internetervaring.

Bedankt voor uw bezoek en veel plezier,
uw Volkswagen Commercial Vehicles-team.