Ron Heran zit op het dak van een T3.
Ron Heran zit op het dak van een T3.
Ron Heran zit op het dak van een T3.
Ron Heran zit op het dak van een T3.
Transporter

Living the Van Life: de T3-liefde van een profmountainbiker

Transporter

Living the Van Life: de T3-liefde van een profmountainbiker

Rob Heran behoort tot de beste mountainbikers van Duitsland. Met zijn T3 is hij altijd onderweg. En op zoek naar de meest spectaculaire plekken voor zijn stunts.

Rob Heran behoort tot de beste mountainbikers van Duitsland. Met zijn T3 is hij altijd onderweg. En op zoek naar de meest spectaculaire plekken voor zijn stunts.

Al op vijfjarige leeftijd raakte Rob Heran gefascineerd door het mountainbiken. Op een dag nam zijn zus hem mee naar het park. Ze zette hem op de vouwfiets van zijn moeder en gaf hem een duwtje. De snelheidsroes lokte bij hem geen angst uit, maar wel enthousiasme. Vandaag heeft de intussen 36-jarige professionele mountainbiker een kast vol trofeeën. Naast het wedstrijdcircuit is hij altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen met zijn fiets. Geen enkele bestemming is te ver voor hem. Hij heeft al heel Europa en zelfs het Afrikaanse continent afgereisd om telkens op nieuw terrein en in de meest ongunstige omstandigheden de grenzen van het mogelijke af te tasten. Om te voldoen aan de eisen van de onvermoeide profmountainbiker was een speciaal voertuig nodig. En zo kwam Rob Heran al snel uit bij de Volkswagen T3. Wat maakt hun band zo sterk? En waarom is er geen alternatief voor de T3? De geboren Pragenaar geeft ons inzicht in zijn Van Life en legt uit waarom vierwielaandrijving onmisbaar is voor zijn avonturen.

Rob Herans T3 staat voor een indrukwekkend berglandschap.
Rob Heran stopt en overnacht ter plaatse in zijn volledig uitgeruste T3. Zo kan hij meteen van bij de eerste zonnestralen zijn mountainbiketochten aanvatten.
Portret van T3-rijder Rob Heran.
Rob Heran
De bekende profmountainbiker werd in 1981 in Praag (Tsjechië) geboren en groeide op in München. Op 15-jarige leeftijd had hij zoveel gespaard dat hij zijn eerste mountainbike kon kopen. Daarop volgden wedstrijden en vele succesmomenten. In 2001 schafte hij zijn eerste T3 aan: de start van zijn Van Life met professionele mountainbike-uitrusting.

Hoe is de liefde voor het VW-busje ontstaan?

Mijn eerste Volkswagen T3-busje heb ik tijdens mijn opleiding op het internet gekocht, voor 890 euro. Een blauwe Transporter van de Duitse civiele bescherming THW. Ik heb hem volledig gestript, er een bed ingebouwd en de rest van de inrichting zeer minimalistisch gehouden. Tenslotte moesten er ook nog fietsen, surfplanken en snowboards bij. Na mijn opleiding heb ik mijn appartement opgezegd en leefde ik enkele jaren het Van Life.


Hoe ging het dan verder?

Tien jaar geleden heb ik een upgrade gedaan en een andere T3 gekocht voor 5.400 euro. Hij kwam van het leger en was echt in goede staat. Een radiowagen met twee generatoren. Hieraan heb ik wel meer veranderd, zoals grote banden gemonteerd, ruiten verduisterd, een audiosysteem geïnstalleerd en een plankenvloer gelegd. Officieel was deze T3 nog steeds een Transporter met lichtevrachthomologatie, maar dan veel comfortabeler.


Waarom is het Van Life zo interessant voor een profmountainbiker?

Als mountainbikeprofs hebben we in feite de luxe om in de bergen en in afgelegen regio's speciale vergunningen te krijgen om onze stuntvideo's te produceren. We kunnen op de berg de nacht doorbrengen en hebben al onze uitrusting bij ons. Met de eerste zonnestralen gaan we dan meteen aan de slag. In dat opzicht is de T3 onmisbaar als basiskamp.


Waar ben je al met je T3 geweest?

Ik heb heel Europa doorkruist en alle bergpassen overgestoken. In Italië, Frankrijk, Spanje en Portugal ken ik de beste mountainbikespots en -pisten. Ik ben met de T3 ook helemaal naar Marokko gereisd. Zodra je de grens overgaat, besef je dat je in Afrika bent. Het voertuig heeft zich altijd perfect aan de nieuwe omstandigheden aangepast. 

In de outback van Marrakesh heb ik de auto op eigen kracht kunnen losrijden uit een modderpoel. Met dank aan de vierwielaandrijving en inlaatsnorkel!
Rob Heran
Rob Herans T3-busje rijdt door een waterplas. Op de achtergrond zijn palmbomen te zien.
Rob Heran is met zijn T3 zelfs naar Marokko gereisd. Naast culturele verrassingen vond hij hier op het Afrikaanse continent ook nieuwe landschappelijke omstandigheden voor nog spectaculairdere mountainbikestunts.

Trefwoord 'winch': welk werktuig wil je altijd aan boord hebben?

Ik neem al het gereedschap mee dat ik nodig heb om ook in de wildernis mijn fietsen te onderhouden en eventueel de auto ineen te schroeven (lacht). Het enige wat ik nodig heb, is een set steeksleutels, een paar inbussleutels, een ratelset en een degelijke krik. Dat is het mooie aan voertuigen met oude techniek: dat je ze overal kunt repareren.


Heb je dat al meegemaakt met de T3?

In Marokko moest ik de versnellingsbak herstellen. Twee inheemse monteurs hebben me geholpen. We lagen met zijn drieën ergens op een surfplek onder de auto en hebben met mijn gereedschap de hele overbrenging uitgebouwd. Natuurlijk hadden de collega's geen passend wisselstuk. Zonder dralen hebben ze op een autokerkhof de bak van een oude Golf uitgebouwd en eraan gesleuteld tot hij paste. En hij werkt vandaag nog altijd feilloos. 

Rob Heran maakt een spectaculaire sprong met zijn mountainbike - over zijn T3-busje.
De beschikbare ruimte in de T3 is opzienbarend. De motor zit achterin en daarboven is het bed ingebouwd. Zo heb ik nog plaats voor vier of vijf fietsen.
Rob Heran
Rob Herans T3 staat 's nachts midden in een woest berglandschap. Op de voorgrond is het topkruis te zien.

Welke voordelen biedt de T3 bij wat je onderneemt?

Zoals ik al zei, heeft de uitstekende 4x4-technologie me reeds vele malen gered op onverhard terrein. Met de twee mechanische sperdifferentiëlen verlies ik nooit grip. En de beschikbare ruimte in de T3 is opzienbarend. Omdat de motor achterin zit, wint de auto in totaal aan binnenruimte. Ik slaap ongeveer boven de motor, waar het bed is ingebouwd, maar dan is er nog genoeg plaats om vier of vijf fietsen te vervoeren.

Waar wil je nog naartoe reizen met dit ruimtewonder?

Ik droom ervan om mijn VW-busje naar de VS te verschepen. Ik zou mijn reis beginnen aan de westkust van Canada en daar de nazomer of Indian summer meepikken. Vervolgens zou ik de zon achternarijden, eerst richting Californië en daarna nog verder naar Zuid-Amerika. Ik kijk er nu al naar uit om dit hele Panamericana-avontuur aan te vatten. 

Een T3-busje op de hefbrug in een autowerkplaats.
De ombouw en restauratie van de T3 heeft drie jaar geduurd - allemaal met de hand en bijna zonder hulp. Zo heeft Rob Heran een perfect mobiel huis gecreëerd voor zijn lifestyle als profmountainbiker.

Feiten over de T3

  • Bouwjaar: 1990
  • Motor: 1.9 TDI
  • Vermogen: 88 kW (120 pk)
  • Topsnelheid: 140 km/u
  • Belangrijkste uitrusting: vierwielaandrijving, twee sperdifferentiëlen, 15-duimswielen, bodembescherming, inlaatsnorkel met cycloonfilter

Heb je anderen al geïnspireerd met je T3-liefde?

Enkele tieners die ook al bij mij op Bike-Camp zijn geweest, gaan binnenkort aan hun studies beginnen. Maar ze willen de tussentijd nog benutten voor een fietsreis. Ik geef ze tips over hoe ze een Transporter goedkoop kunnen ombouwen en er het ideale voertuig van kunnen maken voor zo'n avontuur. Ook op het internet heeft zich inmiddels een grote aanhang van volgers gevormd. Ook Volkswagen-fans vragen me vaak hoe ik mijn T3 heb omgebouwd.


Je hebt al veel bereikt als profmountainbiker. Welke doelen streef je nu nog na?

Sportief wil ik mezelf nog steeds verder ontwikkelen. Ik probeer nieuwe stunts en moves uit, want als profmountainbiker ben je nooit uitgeleerd. De competitie zoek ik niet meer echt op. Voor mij is het belangrijk om - waar ter wereld ik ook uit mijn VW-busje stap - het terrein ter plaatse telkens weer te kunnen bedwingen.

Rob Heran bij zijn T3 in een korenveld.
Commercial
Vehicles

Uw browser blijkt niet up-to-date te zijn.

Het kan zijn dat onze website hierdoor niet optimaal werkt.
We raden u een update van uw webbrowser aan!

De nieuwste versie staat telkens en overal garant voor een goede internetervaring.

Bedankt voor uw bezoek en veel plezier,
uw Volkswagen Commercial Vehicles-team.