Camping Verna: paradijs in de bergen

Dag 7 tot 10: Camogli -> Lyon

Na een eerste goede nacht op een Camper parking ontwaken we met een prachtig zicht op de zee. We lijken ondertussen een geoliede ‘Van Life’-machine: we hebben amper een kwartier nodig om na de koffie en wat ontbijtgranen de California vertrekkensklaar te maken. We dalen af naar het strandje waar we gisteren waren om een laatste keer in de zee te zwemmen. Het geweldige aan de Volkswagen California is dat je zo goed als overal kan parkeren voor een tussenstop. Na een rustige voormiddag en een terrasje vertrekken we voor een rit van 3 uur richting Turijn.

When in Piemonte, drink Barolo

De vriend die me deze camping heeft aangeraden is chef en eigenaar van het Brusselse restaurant Henri. Dus we kijken al uit naar het avondeten in restaurant Freidour dat net naast de camping ligt. Het is een groot restaurant met een al even groot terras in de natuur. Het is een eind rijden van de bewoonde wereld, maar toch drukbezocht door de locals. Gelukkig hebben we ’s ochtends al gebeld en konden we het laatste tafeltje reserveren. Het eten ziet er fenomenaal uit en tot onze verbazing is het helemaal niet duur. We zijn in Piemonte, de beste wijnstreek van het land, en dat merk je aan de wijnkaart, die enorm uitgebreid is. Ik stuur naar mijn vriend of hij een wijntip heeft en ik bestel op zijn aanraden een fles Barolo Renato Ratti voor 48 euro. Na wat opzoekwerk bleek dat maar 2 euro duurder dan de inkoopprijs. Ik prijs mezelf gelukkig.Na afloop van de succulente maaltijd, nemen we de nog voor een derde gevulde fles Barolo mee naar de camping en genieten na tijdens een spelletje rummikub, voor we ons bed in kruipen. Omdat we hier even blijven hebben we een tweepersoonstent naast de Volkswagen California gezet. Meteen beseffen we dat we dit op de vorige camping ook hadden moeten doen. Het wordt een rustige nacht, alleen worden we even wakker van de wilde everzwijnen die volgens mij ook een fles Barolo soldaat hebben gemaakt.

Dit is wat we zochten!

Camping Verna ligt op 40 kilometer van de stad, in de bergen. We zijn heel benieuwd. Bij de aankomst voelen we meteen dat dit ons ding is. Ruim, open, prachtige natuur, met aan de ene kant uitzicht op de bergen en aan de andere kant de uitgestrekte vlakte met in de verte Turijn. We bevinden ons in the middle of nowhere, met leuke rustige uithoekjes waar je kan barbecuën en eten… De eigenaars, Matteo en Christina, zijn supervriendelijk en spreken vlot Engels. Het jonge koppel nam de Camping drie jaar geleden over van Irene’s ouders en ze gaven er hun eigen twist aan. Alles draait rond wederzijds respect en vertrouwen. Ze kweken er groenten die je gratis mag nemen. Er is een klein winkeltje waar je jezelf mag bedienen en zelf bepalen hoeveel je voor iets betaalt. Naast de camping is blijkbaar een heel goed restaurant: Freidour.Nadat we ons geïnstalleerd hebben, nemen we een duik in het zwembad op het hoogste punt van de camping. We ontdekken ook dat rondom de camping leuke wandelpaden in de bossen zijn, met terrasjes gebouwd in de bomen, waar je in alle rust en stilte een boek kan lezen, terwijl je de wilde dieren door het bos ziet lopen. Moest ik met een aantal vrienden of bevriende gezinnen een kampeervakantie plannen, zou ik zonder twijfel naar hier komen. We beslissen dan ook om hier drie nachten te blijven. Camping Verda wordt het mooie slotstuk van onze vakantie.

Fabelachtig lekker en goedkoop eten

Ik besteed graag wat extra aandacht aan Freidour, want het eten in dit restaurant is fenomenaal. De voorgerechten – wij namen vitello tonato, tartare met stukjes blauwe kaas, crème van parmezaan en lenteui, en een sashimi van gerookte en gemarineerde zalmfilet met een superlekkere dressing - zijn bijzonder goedkoop én bijzonder lekker. Daarna wordt het zowaar nog beter. Buikspek met rozemarijnkrieltjes en een saus van wilde bessen, vers paste met ragou van everzwijn en ricotta, en twee keer het traag gegaard konijn ‘a la cacciara’. Ik besluit om alles op te schrijven, want dit is écht een aanrader. Ik vraag de sympathieke chef die zijn toertje langs de tafels doet hoe het komt dat de mensen van zo ver komen, om in Freidour te eten. Hij antwoordt dat hier buiten de enkele campingbezoekers weinig of geen toeristen komen en dat Freidour geen alledaagse pizzeria is.

Dolce farniente

De dag erna profiteren we van een dagje lekker niks doen. Wat wandelen, lezen en luieren.  We nemen wat verse tomaten uit de moestuin, maken bruscetta’s en een pasta oglio aglio peperoncini als lunch. Met kleine venijnige en superpikante pepertjes die Christina voor ons van haar persoonlijke peperonciniplant plukt. ’s Avonds gaan we, natuurlijk, nog eens in ristorante Freidour eten. La vita è bella.

Camping Verna

Strada Verna, 37 - 10040 Cumiana
Freidour.it

Zon- en feestdag in Turijn

Het is zondag 15 augustus. Een Nationale feestdag. Na het ontbijt beslissen we om naar Turijn te rijden. Wat een verschil met Genua. Proper, open, vlak en heel mooi. Alleen is er weinig leven op de straat en zijn zo goed als alle winkels en musea gesloten. Dat kan de pret niet bederven. We kuieren rond in het centrum, waar wel wat café’tjes en restaurants open zijn en we vinden een kleine supermarkt waar we inkopen doen voor een barbecue op de camping. Met twee deelsteps leggen we een paar kilometer af naar de volgens de reisblogs hippere buurt, maar daar valt vandaag echt niks te beleven.

Terug op de camping zwemmen en chillen we een beetje. Op ons dooie gemakje bereiden we alles voor aan de camper en begeven we ons naar één van de barbecue hoekjes van de camping. Een Italiaanse man die daar ook aan het barbecuën is vertelt me in gebrekkig Engels dat hij tien kilometer verderop woont, en hier tijdens het weekend graag komt genieten van rust en natuur. We helpen elkaar wat met het vuur en hij laat me proeven van zijn wijn.

We eten heerlijk pikante salsiccia, gemarineerde kip en heerlijke slaatjes met burrata en kerstomaatjes die we van de planten plukken. Een mooie afsluiter van een prachtige vakantie. Na een rustige nacht bedanken we Matteo en Christina en vertrekken we naar België. Grazie mille bella Italia!

Overzicht etappes

Willem en zijn gezin legden met de Volkswagen California 2840 kilometer af in 11 dagen tijd.

Huur een Volkswagen California

Geïnspireerd? Huur zelf een camper en maak uw eigen avontuur.