10-daagse trip naar het Lago Maggiore en Noord-Italië

Dag 1 tot 3: Erps-Kwerps -> Cannero Riviera

Eindelijk. Vakantie. Samen met mijn dochters Loes en Mies en mijn vriendin Lise naar de Lago Maggiore in Noord-Italië. Nostalgie voor mij, want het was de plek waar ik ooit met mijn ouders, broers en zus op vakantie ging toen ik de leeftijd van mijn jongste dochter had. In mijn herinnering een mooie plek, ik ben benieuwd hoe ik het nu, zovele jaren later, zal beleven. Aan boord van een Volkswagen California dan nog, een nieuwe ervaring voor ons gezin.

Een knetterende aankomst

Het plan was om de eerste nacht te overnachten op een camperparking in Zwitserland, zo’n 300 kilometer voor de eindbestemming, maar een hels onweer en slechte weersvoorspellingen doen ons van gedacht veranderen. Het werd dus een lange rit, meteen richting Italië. Met twee chauffeurs en dankzij het rijplezier in de California was dit geen enkel probleem. Uiteindelijk komen we rond 19 u aan op camping LagoCamp in Macano con Pina e Vedasca. In de gietende regen. Gelukkig is er nog een plekje, want blijkbaar zijn de meeste campings in de regio al maanden op voorhand volgeboekt. Oeps.Ik probeer voor het eerst de luifel op te zetten, zodat mijn gezelschap tenminste droog kan blijven. Wanneer de bliksem inslaat op het oppervlak van het meer, weerklinkt een oorverdovend geknetter. Ik word zo’n 33 jaar terug in de tijd gekatapulteerd. Toen ik hier als kind kwam, was het ook slecht weer, herinner ik me plots. Gelukkig weet ik dat het vanaf morgen alleen maar beter wordt.

Smullen bij La Gabella

We hadden voorzien om zelf te koken, maar nat en uitgehongerd besluiten we om in de buurt iets te zoeken. Op goed geluk stappen we naar ristorante La Gabella, aan een klein haventje in de buurt. Wegens de regen is het terras gesloten, maar onder het afdak is het gezellig druk. De uitbaters zijn enorm vriendelijk, het eten is geweldig: tartare di manzo, vitello tonato, een melanzane, en als hoofdgerecht pizza met venkel-salsiccia, een échte lasagna bolognèse en Paccheri met ragouts van konijn. Héérlijk! Eenmaal terug op de camping blijkt zowel het opstellen van het bed op met de achterbank als het pop-up dak vlotjes te gaan. Buena notte!

Geen ervaring? Check video tutorials

Toegegeven, qua camper ervaringen zijn we nog redelijke groentjes. Hoe zo’n California dan best leren kennen? Het kan gek klinken, maar video tutorials helpen. Op het Youtube-kanaal van campers.eu staat een playlist, specifiek voor de VW California T6.1. Dat zorgt er bijvoorbeeld voor dat we zonder probleem het gasvuur aan de praat krijgen, de bedden kunnen opzetten en de zetels kunnen omdraaien.

Rise & Shine!

Terwijl Loes, Mies en Lise nog wat proberen verder te slapen, trek ik erop uit voor een frisse ochtendwandeling. Ik ben benieuwd om de Camping en de Lago te zien in betere weersomstandigheden. Het is nog bewolkt, maar ik voel dat het gaat opentrekken. Omdat ik zin heb in een dag rust check ik meteen of we toch nog een nachtje langer kunnen blijven. Gelukkig is dat ok. Loes en Mies zijn ondertussen wakker en nemen een ochtendduik in het meer. Daarna is het tijd om een eerste keer de keuken te gebruiken. We eten omelet met feta en tomaat, vers brood en fruit en maken onze plannen voor vandaag: chillen, klein uitstapje, onderweg ergens plonzen in het meer. Sounds like a plan. Morgen gaan we iets zoeken in de bergen rond het meer. Terwijl de anderen wat rusten op de camping, gaan Mies en ik naar de lokale supermarkt. Het lijkt wel een Italiaanse speciaalzaak dus we komen met zakken vol lekkers terug. Gelukkig is de koelruimte van de California een pak groter dan je zou denken! Na een bezoekje aan Luino en een plons aan één van de piepkleine strandjes die je overal vindt, maken we verse truffelravioli met botersaus en verse salie. Afgewerkt met verse pecorino.

Op de valreep

Deze nacht sliepen wij met twee vanboven, en dat scheelt wel iets qua temperatuur. We ontbijten op ons gemak en beginnen in te laden. Dat gaat trouwens heel vlotjes. Het lijkt alsof we al na enkele dagen een ervaren ‘Van Life’-gezin zijn. We nemen de boot in Laveno-Mombello naar Intra, om van daaruit Verbania te bezoeken en nadien te overnachten in Obbegio, op een kleine camper area in de bergen met een adembenemend zicht op het meer.  Die hadden we gevonden via de Park4Night-app. Verbania is de grootste stad aan het meer en bestaat uit twee delen. Het is middag als we het rustigere stuk bezoeken. We eten er voor nog geen 8 euro een heerlijke spaghetti carbonara, bezoeken wat kerkjes om nadien naar het echte centrum te trekken waar rond 16u, na de siësta, het leven terug op gang komt. Het is er aangenaam druk en we kopen nog wat streekproducten voor we naar de camper parking trekken.

Koken in de California: goede organisatie is alles

Net zoals mijn dochters en Lise kook ik graag. Thuis gaat dat ondertussen enorm vlot, maar in een California moet je de juiste routine ontwikkelen. Denk eerst goed na over wat je gaat maken, verdeel de taken: wie doet wat en vooral waar - en zet dan alles klaar in functie van je plan. De chef kookt aan het tafeltje in de van. De souschefs bereiden buiten alles voor. Maak het niet te ingewikkeld. Kook Italiaans, bijvoorbeeld!

Lawaaierige parking, mooi strand

Na een stresserende rit via steile en erg smalle tweerichtingswegjes blijkt dat de parking al vol is voor vandaag. Helaas. We bellen en bezoeken enkele campings in de buurt, en het begint stilaan duidelijk te worden dat de streek niet ideaal is om te improviseren. Daar hadden we niet op gerekend. Dan maar op een gewone parking aan het water in Cannero Riviera. “Fine for one night in a Van. Not suitable for Campers. Noisy in main season”, lezen we op Park4Night. Kortom: niet wat we in gedachten hadden, maar de enige optie. Een beetje moe en teleurgesteld hebben we dan maar eten gemaakt op de parking. Een mooi zicht, aan een haventje en naast een mooie promenade, maar niet het soort parking waar je je luifel uitzet en je tafeltje installeert. Na een wandeling kropen we in de van. Het lawaai van de ‘mid season’-toeristen en de vroege shift van de gemeentewerkers die de glascontainer kwamen ledingen, zorgden voor een niet zo aangename nacht.

Gelukkig heeft Cannero Riviera volgens Google één van de mooiste stranden van het Lago Maggiore en is het een warme dag met volle zon. Na een koffie op een prachtig terrasje aan de promenade, trekken we rond 9 u al naar het strand, dat vlak op een paar 100 meter van de parking ligt. We nemen een frisse duik, lezen wat en dommelen nog even in.  Loes, Mies en ik gaan terug naar de van en bereiden een uitgebreide picnic voor in de California. Verse prosciutto, Bruschetta met kerstomaat, ansjovis en en een spread van truffel, de Penne met venkelworst en stracciatella van de avond ervoor. De teleurstellende overnachting is meteen vergeten!  Nadien vertrekken we naar Caming Tranquilla in Baveno, waar we die ochtend een plaats reserveerden.

Onze eerste camping

Camping LagoCamp
Via Italo Corsini, 3, 21061 Maccagno con Pino e Veddasca VA, Italy

Restaurant La Gabella

Via Guglielmo Marconi, 19, 21061 Maccagno con Pino e Veddasca VA, Italy

"Het lijkt alsof we al een ervaren ‘Van Life’ gezin zijn"

Lees verder: Dag 4 tot 6

Overzicht etappe 4 tot 6

Camping Tranquilla is een upgrade. De wat hoger in de bergen gelegen camping bestaat uit twee delen, en wij krijgen een mooie plek in het rustigere deel. Zo veelbelovend, dat we meteen nog een extra nacht bijboeken.

Huur een Volkswagen California

Geïnspireerd? Huur zelf een camper en maak uw eigen avontuur.